برنامج اثرائي قائم على التعددية الفكرية في مادة الفلسفة لتنمية مهارات التفكير الحكيم لدى طلاب المرحلة الثانوية An Enrichment Program Based On Intellectual Pluralism In The Subject Of Philosophy To Develop Wise Thinking Among Secondary School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم المناهج وطرق التدريس

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد كلية التربية جامعة حلوان

3 مدرس المناهج وطرق التدريس كلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث الحالي التعرف على مدى فاعلية برنامج اثراثي قائم على التعددية الفكرية في مادة الفلسفة لتنمية مهارات التفكير الحكيم لدى طلاب المرحلة الثانوية، ولتحقيق هدف البحث تم اعداد مواد معالجة تجريبية وفق للبرنامج الاثرائي القائم على التعددية الفكرية، كما تم إعداد أداة البحث مقياس لمهارات التفكير الحكيم بشكل قبلي وبعدي، واستخدم البحث المنهج الوصفي المتمثل في الاطار النظري ومراجعة الادبيات والدراسات السابقة، والمنهج التجريبي المتمثل في اختيار عينة البحث وتطبيق أداة البحث قبليا وبعدي، وقد طبق البحث على عينة مكونة من (80) طالبة بالصف الأول بالمرحلة الثانوية، وأسفرت النتائج على وجود فرق دال احصائيا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس مهارات التفكير الحكيم لصالح التطبيق البعدي، ويرجع ذلك الى تصميم برنامج اثرائي قائم على التعددية الفكرية في مادة الفلسفة لتنمية مهارات التفكير الحكيم لدى طلاب المرحلة الثانوية.
The goal of the current research is to identify the effectiveness of enrichment program based on intellectual pluralism in the subject of philosophy to develop wise thinking skills among secondary school students. To achieve the goal of the research, experimental treatment materials were prepared in accordance with the enrichment program based on intellectual pluralism, and the research tool, a measure of thinking skills, was prepared. The research was applied pre- and post-wise. The research used the descriptive approach represented by the theoretical framework and review of literature and previous studies, and the experimental method represented by selecting the research sample and applying the research tool pre and post. The research was applied to a sample of (80) female students in the first year of secondary school. The results resulted in statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group in the pre- and post-application of the wise thinking skills scale in favor of the post-application. This is due to the design of an enrichment program based on intellectual pluralism in the subject of philosophy to develop wise thinking skills among secondary school students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية