فاعلية برنامج قائم على إستراتيجية (ليب)لخفض مظاهر العجز اللغوى واثر ذلك فى خفض التعلق التجنبى لدى أطفال التوحد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الصحة النفسية كلية التربية – جامعة أسيوط

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية برنامج قائم على إستراتيجية (ليب) فى خفض مظاهر العجز اللغوى ،واثرة فى خفض التعلق التجنبى لدى أطفال التوحد بمدينة أسيوط ، وتكونت عينة الدراسة الأساسية من 30 طفلأ من ذوى اضطراب التوحد  وفق مقاييس التشخيص بمتوسط 6.5 سنة ، وانحراف معياري 01.2 من المراكز الخاصة بذوى الاحتياجات الخاصة بأسيوط للعام 2020،وبلغت عينة البرنامج (8)أطفال وفقا للمعايير التشخيصية للتوحد ، استخدمت الدراسة عدداً من الأدوات منها : مقياس تشخيص التوحد (إعداد:عادل عبد الله، 2011) مقياس المصاداة لأطفال التوحد(إعداد:الباحث)، مقياس التعلق التجنبى (إعداد:الباحث) ،برنامج قائم على إستراتيجية (ليب)(إعداد:الباحث)، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج منها : وجود فاعلية للبرنامج القائم على إستراتيجية (ليب) حيث ساهم فى خفض حدة المصاداة لدى أطفال التوحد كأحد مظاهر العجز اللغوى، إضافة إلى خفض التعلق التجنبى لدى هؤلاء الأطفال،كما أن للبرنامج إستمرارية بعد تطبيقة بشهرين.
The current study aimed to reveal the effectiveness of a program based on the (LEAP) strategy in reducing manifestations of language deficit, and its effect in reducing avoidant attachment among autistic children in Assiut, The main study sample consisted of 30 children with autism, according to diagnostic standards, with an average age of 6.5 years, and a standard deviation of 01.2, from centers for people with special needs in Assiut for the year 2020, The sample of the program was (8) children according to the diagnostic criteria for autism. The study used a number of tools, including: the autism diagnosis scale (prepared by: Adel Abdullah, 2011), the antichoism scale for autistic children (prepared by: the researcher), the avoidance attachment scale (prepared by: the researcher), A program based on (LEAP) strategy (prepared by: the researcher), The study reached a number of results, including: the existence of an effectiveness of the program based on the (LEAP) strategy, as it contributed to reducing the intensity of antagonism among children with autism as one of the manifestations of language deficit, in addition to reducing the avoidance attachment of these children, and the program has continuity after two months of application

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية