تكافؤ الفرص التعليمية وانعكاسات مؤشراتها على التعليم الجامعي المصري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 الباحثة بقسم أصول التربية كلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ أصول التربية المتفرغ كلية التربية- جامعة حلوان

3 أستاذ أصول التربية كلية التربية- جامعة حلوان

المستخلص

يعد التعليم الجامعي أكثر المنارات الثقافية تطوراً وحضوراً وتأثيًراً في الحياة المجتمعية حيث كانت الجامعات المصرية في بدايات تشكلها قادرة على استيعاب جميع خريجي الثانوية العامة في الستينات والسبعينات القرن الماضي ولكن طفرات التطور الاجتماعي والاقتصادي المتسارع أدى إلي زيادة عدد المقبولين بالجامعات المصرية ، ولم تعد قادرة علي استيعاب هذا الكم في رحابها ، وإزاء هذا الضغط الاجتماعي على التعليم الجامعي ، بدأت الجامعات المصرية بوضع معايير وصيغ جديدة من البرامج التعليمية المميزة وكذلك شروط ومعايير  للطلاب المقبولين ، وإزاء هذه المعايير بدأت التوجهات المختلفة تتسلل داخل المؤسسات التعليمية مما أدى الى ظهور صيغ جديدة من اللامساواة الاجتماعية إزاء التعليم الجامعي ، وبالتالي ظهر تفاوت اجتماعي في أعداد المقبولين  مما اخل بمفهوم تكافؤ الفرص التعليمية  وهدف البحث الحالي إلى توضيح  مفهوم تكافؤ الفرص التعليمية وعلاقته بالمواثيق الدولية وانعكاسات مؤشراتها على التعليم الجامعي في مصر. لذلك أعتمد البحث في منهجيته على المنهج الوصفي الذي يعتمد على تحليل الدراسات والأدبيات ذات الصلة بموضوعات البحث ، وتوصل البحث إلى بعض النتائج أهمها: أن هناك العديد من المظاهر التي تدل على توجهات التعليم الجامعي المصري نحو الخصخصة ، وأن هذه الخصخصة هي انتهاء تدريجي لسيطرة الدولة على التعليم كما أنها تؤدى إلى ظهور ازدواجية في التعليم بشكل واضح، وتوسيع الفجوة بين الطبقات الاجتماعية واحداث نوع من التمايز داخل التعليم الحكومي بوجود تعليم بمصروفات وتعليم مجاني الذي يهدد مبدأ تكافؤ الفرص التعليمية ولذلك قدم البحث الحالي بعض الآليات المقترحة التي تهدف إلى دعم المفهوم  داخل مؤسسات التعليم الجامعي .
University education is the cultural beacon that is the most developed, present and influential in community life, since in the beginning of their establishment, the Egyptian universities were able to accommodate all high school graduates in the sixties and seventies of the last century, but the mutations of the rapid social and economic development led to an increase in the number of students admitted to Egyptian universities, and they became no longer able to accommodate this number of students and due to this social pressure on university education, the Egyptian universities began to set new standards and forms of distinguished educational programs, in addition to conditions and criteria for admitted students, and based on these standards, various trends began to enter the educational institutions, which led to the emergence of new forms of social inequality with respect to university education and accordingly, there was a social disparity in the numbers of such admitted students, which violated the concept of equal education opportunities. Therefore, the research methodology relied on the descriptive approach, which depends on the analysis of studies and literature related to the subjects of the research and the research has reached some conclusions; the most important of which are that there are a lot of aspects that indicate the trends of Egyptian university education towards privatization and that this privatization is a gradual end of the state’s control over education and it leads to the emergence of clear duplication in education, widening of the gap between the classes of individuals and establishing a kind of differentiation in government education through the existence of education against expenses and free education, which threatens the principle of equal education opportunities. Therefore, this research suggests presenting some of the proposed mechanisms that aim at supporting the concept within university education institutions

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية