نمط التدريب الإلکتروني ببيئة الفصل المقلوب وأثره في تنمية مهارات إدارة المعرفة الشخصية والإنخراط في التعلم لطلاب تکنولوجيا التعليم ذوي الأسلوب المعرفي (التحليلي/الشمولي) Flipped classroom e-training mode environment and its impact on developing personal knowledge management skills and learning engagement for cognitive style educational technology studen

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية- جامعة حلوان

2 کلية التربية الخاصة – جامعة مصر للعلوم والتکنولوجيا

المستخلص

هدف البحث إلى تحديد نمط التدريب الإلکتروني (الموزع-المکثف) الأنسب ببيئة الفصل المقلوب لتنمية مهارات إدارة المعرفة الشخصية والانخراط في التعلم لطلاب تکنولوجيا التعليم لذوي الأسلوب المعرفي (التحليلي- الشمولي).وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق واضح بين متوسطي درجات الکسب بالنسبة لنمط التدريب الإلکتروني (الموزع/المکثف) لصالح التدريب الإلکتروني الموزع. بينما ظهر متوسطي درجات الطلاب بالنسبة لذوي الأسلوب المعرفي (تحليلي/ شمولي) متقارب جدًا ولايختلف کثيراً، کما أسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات الکسب في الجانب المهاري لبطاقة الملاحظة نتيجة إختلاف نمط التدريب الإلکتروني، لصالح  التدريب الإلکتروني الموزع , وأسفرت النتائج أيضا عن عدم وجود فرق دال احصائيًا بين متوسطي درجات الجانب المهاري لمهارات إدارة المعرفة الشخصية نتيجة لإختلاف الأسلوب المعرفى، وتبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية يبن متوسطات درجات الکسب فى الجانب المهاري نتيجة التفاعل بين نمط التدريب الإلکتروني والأسلوب المعرفي.وبالنسبة للإنخراط في التعلم حققت المجموعة التجريبية التي درست بنمط التدريب الموزع  إنخراط في التعلم أعلى من المجموعة التي درست بنمط التدريب المکثف، وتبين أنه "يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين للبحث في القياس البعدي لمقياس الإنخراط في التعلم يرجع لتأثير الأسلوب المعرفي (تسلسلي/ شمولي) لصالح المجموعة التجريبية ذات الأسلوب المعرفي التسلسلي.وأسفرت النتائج عنارتفاع في درجات المتوسط الحسابي في القياس البعدي لمقياس الانخراط في التعلم للمجموعة التجريبية مکثف /تسلسلي ، کما أظهرت النتائج  وجود ارتفاع في درجات المتوسط الحسابي لمقياس الإنخراط في التعلم عند المجموعة التجريبية موزع /شمولي عن المجموعة التجريبية مکثف/ شمولي.
The aim of the research is to determine the type of electronic training (distributed - intensive) that is most appropriate in the inverted classroom environment to develop personal knowledge management skills and to engage in learning for students of educational technology according to the cognitive style(analytical - holistic). E-training (distributed / intensive) in favor of distributed            e-training. While the average scores of the students in relation to the cognitive style (analytical / holistic) appeared very close and did not differ much, and the results also resulted in a statistically significant difference between the mean scores in the skill side of the observation card as a result of the difference in the pattern of electronic training, in favor of distributed electronic training, and the results also resulted in There is no statistically significant difference between the average degrees of the skill side of personal knowledge management skills as a result of the difference in the cognitive style, and it was found that there were no statistically significant differences between the average degrees of gain on the skill side as a result of the interaction between the e-training style and the cognitive style. In the distributed training style, there was a higher engagement in learning than the group that studied in the intensive training style, and it was found that “there is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the two experimental groups for research in the post-measurement of the learning engagement scale due to the effect of the cognitive style (sequential / holistic) in favor of the experimental group with The sequential cognitive style. The results resulted in a rise in the arithmetic mean scores in the post-measurement of the scale We engage in intensive / sequential learning for the experimental group, and the results showed a rise in the arithmetic mean scores of the learning engagement scale when the experimental group was distributed / comprehensive than the intensive / comprehensive experimental group.

الموضوعات الرئيسية