The Effectiveness of an Online Training Programme in Developing Secondary School EFL Teachers’ Alternative Assessment Literacy فعالية برنامج إليکترونى لتنمية مهارات التقويم البديل لدى معلمى اللغة الإنجليزية بالمرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 English Language Instructor & Cambridge Certified Teacher Trainer

2 Professor of Curriculum & Instruction (EFL) Faculty of Education - Menoufia University

3 Associate Professor of Curriculum & Instruction (EFL) Faculty of Education - October 6 University

4 Lecturer of Curriculum & Instruction (EFL) Faculty of Education - Helwan University

المستخلص

لا شک أن المعلمين هم أهم رکيزه فى العملية التعليمية. کما أن ممارساتهم فى عملية التقويم تأثر بشکل ملحوظ على تقدم طلابهم، ولکن مازالت الدراسات فى هذا المجال نادرة. لذا تهدف هذه الدراسة الى لتطوير معلوماتهم ومهاراتهم معلمى اللغة الانجليزية بالمرحلة الثانوية فى التقويم البديل من خلال برنامج تدريبى مقترح عبر الانترنت. وتتبنى الدراسة المنهج الشبه تجريبى حيث خاضت مجموعة من المعلمين (43) اختبار قبلى بعدى. وقد أظهرت النتائج تواضع مستوى معلومات ومهارات معلمى اللغة الانجليزية بالمرحلة الثانوية فى التقويم البديل. وقد تطورت  معلوماتهم ومهاراتهم بشکل کبير حيث أن متوسط نتائجهم فى الاختبار القبلى کان 11.86 من 30 (39.5%) وقد أرتفع الى 23.09 (76.9%) فى الاختبار البعدى. وبناء عليه توصى هذه الدراسة بدمج مثل هذه البرامج التدريبية فى کل من برامج إعداد المعلم وبرامج تدريب المعلمين لرفع مستوى أدائهم فى تقويم طلابهم.
Teachers are undoubtedly the most influential agent in the educational process. Their assessment practices heavily impact their students’ progress. However, previous studies on teacher alternative assessment literacy are scarce. Therefore, the present study aims to develop secondary school EFL teachers’ alternative assessment literacy through an online training programme. The study employs a quasi-experimental one group pre-posttest design. Forty-three teachers participated in the research project. Results indicate that teachers’ level of alternative assessment literacy is low. In addition, findings reveal statistically significant treatment effects. Teachers’ scores on the pre-posttest have improved significantly from 11.86 (39.5%) to 23.09 (76.9%) out of possible 30 on average. Therefore, such a training programme needs to be incorporated in both pre-service teacher preparation courses and in-service teacher training programmes to help teachers improve their assessment practice.

الكلمات الرئيسية