أثر وحدة دراسية مقترحة قائمة على الاقتصاد المعرفى فى تنمية الثقافة الجغرافية والوعى بالقضايا العالمية لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائى The effect of an existing proposed unit of study based on the knowledge economy on developing geographic culture and awareness of global issues among fifth-grade primary students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد کلية التربيه جامعه حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى تنمية الثقافة الجغرافية والوعى بالقضايا العالمية فى مادة الدراسات الاجتماعية لتلاميذ الصف الخامس الابتدائى وذلک بعد دراستهم  للوحدة الدراسية المقترحة القائمة على الاقتصاد المعرفى , وتکونت عينة البحث من (25) تلميذاً وتلميذة من تلاميذ الصف الخامس الابتدائى بمدرسة الشهيد أحمد محمود حامد إسماعيل الابتدائية والتابعة لإدارة حلوان التعليمية / جنوب القاهرة .
وقد قامت الباحثة بإعداد قائمة بمؤشرات اقتصاد المعرفة والتى يمکن توظيفها فى مادة الدراسات الاجتماعية وذلک بعد الرجوع لعدة مصادر ودراسات/ بحوث سابقة ، کما قامت الباحثة بإعداد وحدة دراسية مقترحة قائمة على مؤشرات اقتصاد المعرفة لتلاميذ الصف الخامس الابتدائى ، وأعدت الباحثة مقياس الثقافة الجغرافية ومقياس آخر وهو : الوعى بالقضايا العالمية فى الدراسات الاجتماعية لتلاميذ الصف الخامس الابتدائى ، وقد تم تحکيم جميع أدوات البحث وذلک عرضها على عدد من الخبراء المتخصصين.
وقد توصل البحث إلى النتائج التالية :
- يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية عينة البحث فى التطبيق القبلى والبعدى لمقياس الثقافة الجغرافية لصالح التطبيق البعدى.
- يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية عينة البحث فى التطبيق القبلى والبعدى لمقياس الوعى بالقضايا العالمية لصالح التطبيق البعدى.
- يصل حجم تأثير الوحدة الدراسية المقترحة القائمة على اقتصاد المعرفة بمقرر الدراسات الاجتماعية إلى (0.8) أو أکثر عند القياس بمعادلة مربع إيتا (h²) فى تنمية الثقافة الجغرافية والوعى بالقضايا العالمية 
The aim of the research is to develop geographic culture and awareness of global issues in the subject of social studies for fifth-grade primary students after their study of the proposed unit of study based on knowledge economy, and the research sample consisted of (25) students and students from the fifth primary grade students at the martyr Ahmed Mahmoud Hamed Ismail Elementary and Follower School Helwan Educational Administration / South Cairo.
The researcher has prepared a list of knowledge economy indicators that can be employed in the subject of social studies, after referring to several previous sources and studies / research. The researcher has also prepared a proposed study unit based on knowledge economy indicators for fifth grade primary students, and the researcher has prepared a measure of geographical culture and another scale which is Awareness of global issues in social studies for fifth grade primary students, and all research tools have been judged and presented to a number of specialized experts.
The researcher reached the following conclusions :
- There is a statistically significant difference at (0.01) between the average scores of the experimental group of the experimental group in the tribal application and the deviation of the geographic culture scale in favor of the remote application.
- There is a statistically significant difference at (0.01) between the average scores of the experimental group of the experimental group in the tribal application and the deviation of the level of awareness of the global issues in favor of the remote application.
- The size of the impact of the proposed study unit based on the knowledge economy in the social studies course is (0.8) or more when measured by the ETA square equation (h²) in developing geographical culture and awareness of global issues.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية